onsdag 17. oktober 2012

Lykke i stål og myk honningkake

 
Stålkoppen fra Bodum gir meg lykkefølelse! Rart? Ikke egentlig
- jeg er veldig glad i en stor og god kopp te og i å ha tekoppen med meg der jeg går
 
 
 
Derfor er stålkoppen min blitt turkopp og en god turkamerat
Den har vært med meg opp på alle fjelltopper jeg har besteget i sommer,
med på fisketur, på bilturer og rusletur i fjæra. 
Den passer akkurat ned i sidelommen på tursekken min - og det er få nytelser som er
så gode som en slurk lunken te etter en bratt stigning i fjellet
 
Sammen med te smaker det himmelsk godt med honningkake....
gir dere min gode oppskrift - den er enkel og veldig god
 
Honningkake
200g brunt sukker
4 dl kulturmelk
250g flytende honning
2 store egg
500 g hvetemel
1 ts natron
1 ts hjortetakksalt
1ts støtt kanel
1ts malt allehånde
1ts ingefær
1ts malt nellik
2 avlange formkakeformer
Smør og bakepapir
Ha sukker i en bolle.Rør inn kulturmelk litt av gangen.
Tilsett honning og sammenpiskede egg.
Bland mel,natron, hjortetakksalt og krydder sammen
i en bolle. Tilsett honningblandingen litt etter litt.
Fylles i to avlange kakeformer som er kledd med bakepapir.
Stekes på 160 grader i ca 1time. Prøv med en bakenål om kaken er feridg,
det må ikke sitte noe igjen kakedeig på pinnen.
 Pakkes løst inn i bakepapir eller aluminiumsfolie.
Unngå plastpose som trekker ut fukt av kaken. Kan oppbevares lenge.
 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hallo
Jeg blir kjempeglad for dine kommentarer - hver enkelt av dem bidrar til å inspirere meg til videre aktivitet i bloggen. De gir meg også en mulighet til å finne deg og din fine blogg.
Tuusen takk for dine kommentarer - stor klem fra Tone