torsdag 3. mai 2012

Egg og honningkake

Hallo
Jeg synes denne kurven er så utrolig koselig - den har en klassisk fasong som passer svært godt til egg - får lyst å bake med en gang jeg ser den


Og bakt har jeg gjort - deilig honningkake
Her er oppskriften:

250 g brunt sukker
4 dl skummet kulturmelk
250 gr flytende honning
2 store egg
500 g hvetemel
1 ts natron
1 ts hjortetakksalt
1 ts malt kanel
1 ts malt nellik
1 ts malt ingefær
1 ts malt allehånde
3 l stekeform

Ha sukker i en bolle. Rør inn kulturmelk, litt av gangen. Tilsett honning og eggene. Bland mel, natron, hjortetakksalt og krydder i en annen bolle. Rør inn melblandingen litt av gangen.
Kle bakeformen med bakepapir.
Stekes på 160 grader i 1 time - kjenn med en stekenål, det må ikke henge noe deig på nålen.
Pakkes løst i matpapir eller aliminiumsfolie - kan oppbevares lenge - kan fryses


Nå skal det nytes honningkake med pålegg, ost eller aller best bitter appelsin marmelade
det er nams det!!


Ha en fin dag videre - nyt hverdagen!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hallo
Jeg blir kjempeglad for dine kommentarer - hver enkelt av dem bidrar til å inspirere meg til videre aktivitet i bloggen. De gir meg også en mulighet til å finne deg og din fine blogg.
Tuusen takk for dine kommentarer - stor klem fra Tone